Значну увагу C.Г.Максютін
приділяв забезпеченню тісної співпраці вчителів і вихователів, ефективному
використанню різноманітних форм діяльності учнів, розвитку здібностей і
уподобань кожного вихованця через гармонійну систему об’єднань за інтересами.
Багато зусиль Сергій Григорович і очолюваний ним педагогічний колектив докладали до педагогізації батьківської
громадськості. Чітку взаємодію, співпрацю школи, сім’ї та громадськості вони
вважали трьома нерозривно поєднаними складовими єдиної виховної системи.
У 1971 році учнівський та
вчительський колективи Созонівської восьмирічки перейшли до нової будови.
Вчителі та учні разом із батьками обладнали ряд кабінетів: історичний,
лінгафонний, естетичний, хімічний, математичний, географічний. Школа мала свій
хор, ансамбль танцюристів, оркестр народних інструментів.
З 1980 по 1998 рік педагогічний
колектив навчального закладу очолював відмінник народної освіти СРСР, кавалер
ордена «Знак пошани» Володимир Іванович Дяченко, який дбав про матеріальну базу
школи, що, звичайно, використовувалося для фізичного, розумового, морального та
естетичного виховання учнів. У ці роки Созонівська школа стала центром
проведення районних, обласних семінарів учителів. У 1982 році на базі школи
відбулося республіканське свято рільників, а в 1988 році школа вітала учасників
ще одного республіканського свята – свята рідної мови, на якому були присутні
відомі українські письменники: В. Нестайко, М. Смоленчук та інші.
У
1998 році В.І.Дяченко був обраний головою Кіровоградської районної ради,
передавши керівництво Созонівською школою
Л.І.Золотоверх – лауреату обласної педагогічної премії імені
В.О.Сухомлинського.
Ставши
на чолі педагогічного колективу, я поставила перед собою головну задачу –
зберегти напрацювання попередніх поколінь педагогів, керівників, забезпечити
розвиток навчального закладу в сучасних умовах. «Берегинею добрих традицій»,
(що надзвичайно приємним стало для мене) назвав мою місію автор одноіменної
статті, яка була надрукована в газеті «Народне слово» в 2003 році.
2005 рік став ювілейним у школі. Учні, вчителі, громадськість села, району
та області відзначили 100-річчя з дня заснування навчального закладу. До цієї
події, в результаті проведення великої пошукової роботи, було відкрито музейну
кімнату школи, в якій висвітлено основні етапи розвитку навчального закладу,
зібрано інформацію про керівників, вчителів, учнів, які в різні часи працювали,
навчались у школі.
У
2011 році за авторством директора надруковано статтю «Школа радості, добра,
натхнення» в книзі «Школи Кіровоградщини: традиції та інновації», яка вийшла
друком за рішенням вченої ради Кіровоградського обласного
інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського.
Названа стаття – короткий підсумок роботи навчального закладу за певний період
часу.
Созонівська школа впродовж багатьох років є опорною школою комунального
закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
імені Василя Сухомлинського» з питань творчого впровадження ідей
В.О.Сухомлинського, розбудови національної школи, забезпечення високої
ефективності методичної роботи, розвитку творчих здібностей учнів.
Директор школи Золотоверх
Л.І. – постійний учасник творчої лабораторії керівників опорних шкіл
Кіровоградської області з творчого впровадження педагогічних ідей
В.О.Сухомлинського, яка діє при комунальному закладі «Кіровоградський обласний
інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»
9
квітня 2013 року на базі Созонівського НВК відбулося засідання названої творчої
лабораторії керівників опорних шкіл області на тему «Розвиток освітніх процесів
у контексті гуманістичних ідей В.О.Сухомлинського», під час якого педагогічний
колектив продемонстрував свої напрацювання з даної проблеми.
Який би аспект
навчально-виховної роботи ми не взяли – це матеріалізація ідей В.О.Сухомлинського,
ними пронизані найрізноманітніші аспекти функціональної діяльності того
складного організму, яким є школа. В центрі уваги педагогічного колективу –
дитина, її потреби, інтереси, турботи. Зусиллями педагогів постійно
підтримується атмосфера довір’я,
взаємодопомоги, справедливого ставлення, вимогливості і такту. В школі панують
проголошені В.О.Сухомлинським культи Людини, Батьківщини, Матері, Рідного
слова, Книги . Щодо останнього – культу Книги, Рідного слова, варто сказати, що
в навчальному закладі ведеться особливо наполеглива і копітка робота. Адже не
секрет, що сучасні діти не дуже люблять читати, бо існують інші джерела
інформації, доступ до яких , до речі, в школі також забезпечений. У навчальному
закладі працює кабінет інформатики, який підключено до Всесвітньої мережі Internet та сучасний кабінет
історії з мультимедійною дошкою, проектором, ноутбуками для учнів. Також для кабінету, поряд з електронними
картами і атласами, придбано гарну бібліотечку з довідниковою,
науково-публіцистичною, історичною, краєзнавчою літературою. Один із стендів
новостворюваного кабінету – „ Література, рекомендована для позакласного
читання”. Біля читального залу шкільної бібліотеки оформлено стенд „ Золота
бібліотека юнацтва”. Вчителі-предметники, класні керівники здійснюють роботу по
залученню дітей до читання у тісній співпраці зі шкільною та сільською
бібліотеками. Постійно наші школярі є учасниками та переможцями районних та
обласних етапів конкурсу „ Кращий читач року”. Так у навчальному закладі пам’ятають засторогу
В.О.Сухомлинського про те , що „ дитина, яка не вміє читати, – потенційно важка
дитина” і що «школа – це перш за все –
книга”.
Ще одним важливим
напрямком роботи Созонівського навчально-виховного закладу є розумове
виховання. „Той, хто вийшов із стін
школи, може чогось і не знати, - говорив В.О.Сухомлинський, - але він
обов’язково повинен бути розумною людиною”.
Учня потрібно перш за все вчити вчитися. В.О.Сухомлинський запропонував
свою програму школи „ Учись вчитися”, яка діє і до сьогодні, адаптована до
сучасності, з постійними змінами та доповненнями, і в Созонівській школі. Адже
сучасна школа повинна не стільки давати знання, як навчити учня самостійно
оволодівати ними і, відповідно, вміти застосовувати їх на практиці. „ Справжня
школа, - наголошував В.О.Сухомлинський,
- це царство діяльної думки”, а школяр – не пасивний об’єкт навчання і
виховання, а активна, творча сила, активний учасник процесу оволодіння
знаннями”.
Ідеї видатного педагога
про забезпечення дослідницького характеру розумової праці , про доцільність
створення окремої програми інтелектуального
і трудового розвитку, про виховання органічної потреби в самоосвіті,
самовдосконаленні в навчальному закладі реалізуються через шкільну програму „
Обдаровані діти”, а остання в свою чергу – через виховання культури розумової
праці в навчальному процесі і в
позакласній освіті.
Науково-дослідницька
робота в Созонівській школі забезпечується через співпрацю, по перше, з
науковими установами, які розташовані на території Созонівської сільської ради:
Кіровоградським інститутом агропромислового виробництва Українського академії
аграрних наук та обласним проектно-технологічним центром охорони родючості
грунтів „Облдержродючість”, по друге, з вищими навчальними закладами: Кіровоградським
державним технічним університетом, Кіровоградською державною льотною академією.
Школа входила не один рік до навчально-науково виробничого комплексу при КДПУ
імені В.Винниченка „ Майбутній педагог”; по третє, з територіальним відділенням
Кіровоградської МАН та Кіровоградським районним дитячо-юнацьким центром.
Наукове товариство
учнів „ Ерудит” здійснює свою роботу відповідно до Статуту НТУ, Загальних
положень, структури. Створена і діє Рада наукового товариства, до складу якої
входять учні, вчителі керівники наукових товариств, науковці інституту АПВ
УААН.
Ще в 2006 році між школою та інститутом АПВ УААН був
підписаний договір про створення навчально-наукового комплексу: Созонівська ЗШ
І-ІІІ ступенів – Кіровоградський інститут АПВ УААН, який діє і донині. Наукові
працівники інституту часті гості в навчальному закладі. За їхньою участю
проводяться науково-практичні конференції, семінари, заняття наукових
товариств. Щороку, як підсумок роботи, відбуваються науково-практичні
конференції „ Від творчого учня – до науковця”, на яких юні дослідники
презентують свої роботи.
Шкільні наукові
товариства, предметні секції шкільної малої академії наук тісно співпрацюють з
ТВ Кіровоградської МАН. Учні школи – слухачі МАН при захисті науково-дослідницьких робіт демонструють
досить високий рівень. Так у 2010 році
випускниця школи Скалецька Оксана була нагороджена дипломом І ступеня за здобуте І місце у ІІ ( обласному) етапі
Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт школярів членів
МАН України у секції „ Агрономія” ( базова дисципліна „біологія”) та дипломом
МОН України, як учасник ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту
науково-дослідницьких робіт учнів членів МАН України. Щербина Руслана, член наукового товариства „
Юний філолог”, на обласній олімпіаді з української мови та літератури два роки
поспіль посіла І місце, була учасницею Всеукраїнського етапу. У 2012-2013навчальному році учениця 11 класу
Семеняка Галина посіла ІІІ місце у ІІ (обласному) етапі Всеукраїнського
конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів – членів МАН України, секція
«Прикладна математика» та І місце на ІХ Всеукраїнській науково-практичній
конференції молодих вчених і спеціалістів «Агропромислове виробництво України –
стан та перспективи розвитку» з теми «Аналіз динаміки урожайності кукурудзи на основі статистики
Кіровоградської області».
Учениця 11 класу Дилюрман
Олена 2013-2014 навчального року нагороджена дипломом ІІІ ступеню департаменту
освіти і науки, молоді та спорту Кіровоградської обласної державної адміністрації
як переможець обласного етапу Всеукраїнського літературного конкурсу «Розкрилля
душі» у номінації «Дослідницька робота» (наукове товариство «Юний філолог»)
У 2010 році директор
школи Золотоверх Л.І. виступила з доповіддю про «Організацію
науково-дослідницької роботи учнів Созонівської ЗОШ І-ІІІ ступенів» як слухач
курсів при Кіровоградському обласному інституті післядипломної педагогічної
освіти імені Василя Сухомлинського.
У 2011 році на базі
Созонівського НВК відбулося засідання школи управлінської майстерності для
директорів шкіл Кіровоградського району з теми: «Роль керівника у створенні
виховного простору, який забезпечує формування національно-свідомого,
конкурентно-спроможного випускника школи.
Важливий напрямок роботи
навчального закладу, яким також опікується директор, художньо-естетичний
розвиток учнів – ставить за мету
формування в учнів ціннісних орієнтацій і компетенцій у сфері мистецтва,
вихованні потреби в художньо-творчій самореалізації та духовному
самовдосконаленні. Це багаторічне функціонування шкільної драмстудії
„Ровесник” (про що вже
йшлося), яка має звання „Зразкового колективу”, гуртка з художньої обробки
деревини, шкільного хору (учасника і лауреата багатьох конкурсів від районного
до міжнародного рівнів), багаторічна співпраця з Созонівської музичною школою,
в рамках якої функціонують відділення по класу фортепіано, народних
інструментів, духових інструментів, вокально-хорового співу та дитячим сектором
Будинку культури, при якому працює
гурток хореографії.
Окреме слово хочеться
сказати про шкільну драмстудію, яка бере свій початок від далекого 1985 року.
Важко підрахувати всіх тих, хто за ці роки піднімався на сцену шкільного
театру. Не талановитих дітей немає, і тому кожен, відчуваючи потяг до театру
мистецтва може спробувати свої сили у студії. Театр, що принаймні раз увійшов у
життя людини не відпускає її від себе, підтвердження цього – випускники, які
продовжують грати на шкільній сцені і ті, хто, вступивши до Кіровоградського
державного педагогічного університету, вийшли на сцену народного студентського
театру „ Резонанс”, і ті, хто успішно склав іспити до Київського державного
університету культури та мистецтва.
У закладі відновлено роботу Клубу любителів прекрасного „ Вчимося
бачити прекрасне” ( керівник Грищук М.В.), основною метою діяльності якого є
ознайомлення учнів із творчістю видатних художників, композиторів, відомих
митців минулого та сучасності.
Значну увагу педагогічний колектив
школи на чолі з директором приділяють
становленню та розвитку „ Школи культури здоров’я”, мета якої
забезпечити таке соціальне та фізичне середовище, яке найкраще сприяло б
зміцненню фізичного та духовного здоров’я учнів.
Директором приділяється
значна увага питанню співпраці з батьками. Адже сім'я – осердя всього
людського, справжня основа суспільства. Турбота про сімейну педагогіку пронизує
практично всю спадщину В.О.Сухомлинського, який не відділяв шкільне виховання
від сімейного і вважав, що „ немає складнішої мудрості, ніж батьківська і
материнська мудрість вихователів людини”.
Форми роботи
педагогічного колективу з батьками досить різноманітні. Першорядного значення
надається індивідуальній роботі з сім’єю. Поради, тривоги вчителя щодо конкретної
дитини краще всього усвідомлюються батьком чи матір’ю під час зустрічі один на
один. Періодично, як правило, один раз на чверть, проводяться класні
батьківські збори. Найважливіші питання шкільного життя розглядаються на
загальношкільних батьківських зборах. Плідно працює батьківський комітет школи.
Вчителі прагнуть не тільки до об’єктивного, доброзичливого інформування батьків
про стан справ дітей у школі,
ознайомлення їх з основами педагогічних знань, але й ставлять за мету зробити
батьків своїми союзниками в організації навчально-виховного процесу. Так, на
уроках біології, заняттях наукового товариства гостями учнів є співробітники різноманітних наукових відділів
Кіровоградського інституту АПВ УААН. Важко собі уявити багато позакласних
виховних заходів без активної участі батьків. Це і традиційне свято мам і
бабусь, різноманітні заходи з народознавства, спортивні змагання „Мама, тато, я
– спортивна сім'я” участь у конкурсі „ Мій тато – найкращий”. Батьки є
постійними глядачами спектаклів драмстудії „ Ровесник”.
У 2003 році Золотоверх Л.І.
стала лауреатом обласної педагогічної премії імені Василя Сухомлинського як
переможець у номінації «Керівники загальноосвітніх шкіл» за збереження і
примноження традицій школи, розвитку педагогічних ідей В.О.Сухомлинського.
У 2011 році Созонівська ЗОШ І-ІІІ ступенів була реорганізована в
Созонівський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
– дошкільний навчальний заклад».
Директором докладається чимало зусиль по забезпеченню співпраці трьох
важливих чинників – школи, сім’ї та громадськості у становленні та розвитку
особистості. У 2011 році на території Созонівської сільської ради було створено
громадську організацію «Созонівське самоврядування – наше майбутнє», головою якої
є Золотоверх Л.І. .
У період з 2006 по 2011 рік Золотоверх Л.І. була керівником районної
творчої групи з проблеми «Трансформація ідей В.О.Сухомлинського шляхом
запровадження педагогічних інновацій як однієї із форм науково-методичного
забезпечення модернізації навчально-виховної роботи» .
В рамках роботи творчої групи досліджено чимало питань із педагогічної
спадщини В.Сухомлинського, відбувся обмін досвідом роботи з даного питання.
Тільки
творча особистість може спонукати до творчої роботи. В Созонівській школі
працює високопрофесійний колектив однодумців на чолі з директором Золотоверх
Л.І. . Серед 23 педагогічних працівників школи один кандидат педагогічних наук,
чотири вчителі-методисти, 8 мають педагогічне звання „ старший учитель”, 8 -
відмінників освіти України, 16 учителів вищої кваліфікаційної категорії, 2 -
вчителі – лауреати обласного конкурсу „ Учитель року”. На базі школи
діють: майстер-клас учителів математики
( керівник – Гришина Н.О.), Школа перспективного педагогічного досвіду „ Кроки
до майстерності” вчителів української мови та літератури району ( керівник
Щербина С.В.), школа фахового росту для вчителів початкових класів, що мають
стаж роботи 1-2 роки ( керівник – Нечипуренко І.А.), консульт-пункт для
практичних психологів (керівник – Кодема Н.П.), двоє педагогів школи Боярко
В.В., учитель української мови і літератури та Добровольський І.А., учитель
трудового навчання очолюють районні методичні об’єднання (відповідно) вчителів
української мови і літератури та вчителів трудового навчання. Грищук М.В.,
заступник директора з виховної роботи п’ять років поспіль очолювала районне
методоб’єднання заступників директорів з виховної роботи. Вчитель математики Гришина Н.О. є членом
обласної творчої групи вчителів математики з проблеми „ Науково- методичний
супровід забезпечення рівного доступу до якісної математичної освіти”.
Збагаченню
психолого-педагогічної культури вчителів школи, створенню сприятливих умов для
саморозвитку і творчої самореалізації
у професійній діяльності сприяють
різноманітні форми внутрішкільної методичної роботи, які наявні у школі:
методичні об’єднання, творчі групи, школа перспективного педагогічного досвіду,
психолого-педагогічний семінар, методичні оперативні наради, самоосвітня
робота.
У школі діють методичні
об’єднання вчителів гуманітарного, природничо-математичного циклу предметів,
вчителів початкових класів, класних керівників. Кожне з них працює над своєю
методичною проблемою, тісно пов’язаною з проблемою школи, і в своїй
діяльності передусім орієнтується на
організацію методичної допомоги вчителю. Особливу увагу в роботі методоб’єднань
приділено вдосконаленню форм та методів організації уроку, використанню
вчителями компетентнісного підходу до його проведення.
Педагоги школи беруть
активну участь у роботі семінарів-практикумів, проблемних семінарів,
конференцій різних рівнів – від районного до Всеукраїнського. Так, у минулому
році вчитель української мови та літератури Щербина С.В. була учасницею
Всеукраїнського семінару „ Психолого-педагогічні умови розвитку обдарованості
особистості” (квітень 2010 року), у
вересні 2010 року – брала участь у роботі Всеукраїнської конференції,
присвяченій 165-річчю від дня народження Івана Карпенка – Карого (м.Харків), на
якій виступала з власним дослідженням з теми „ Іван Карпенко-Карий – актор
першого українського професійного театру”, а 20-21 серпня 2010року вчитель
математики Гришина Н.О. була учасником розширеної Колегії Міністерства освіти і
науки України „ Про підсумки розвитку загальної середньої та дошкільної освіти
у 2009/2010 навчальному році та завдання на 2010/ 2011 навчальний рік”(м.Київ).
Школа радості живе і сьогодні
повноцінним життям, плекаючи майбутніх громадян України. Годинник школи
відлічує час уроками. І в цьому процесі важлива роль належить директору…